NETWERKORGANISATIE VAN AOC’S EN VBG
Naar groenonderwijs.nl

Gastdocenten Lentiz

AOC: Lentiz Onderwijsgroep, Maaslandcollege   
Contactpersoon: Adri Reijm, locatiedirecteur
Bedrijven: onder meer gemeente Midden-Delfland, Hoeve Bouwlust in Maasland en de Karperhoeve in Maassluis

Tekst: Hanneke Bulten

 

GASTDOCENTEN LENTIZ 

Gastdocenten wakkeren vlammetjes aan bij Lentiz

Loop een willekeurig lokaal van het Maaslandcollege binnen en je treft zomaar de volgende situatie aan. De docent heeft een plekje bemachtigd naast zijn studenten. Samen luisteren ze aandachtig naar de manegehouder, die voor de klas staat. Hij gaat verder waar hij vorige week is gebleven. Vandaag deelt hij de laatste inzichten op het gebied van paardenverzorging.

‘De inzet van gastdocenten past bij de visie van Lentiz om het onderwijs zo veel mogelijk op de eigen school te laten plaatsvinden‘, verklaart Adri Reijm. Hij is directeur van het Maaslandcollege, onderdeel van de Lentiz Onderwijsgroep. Deze school mag zich ervaringsdeskundige noemen, met vijf schooljaren waarin gastdocenten – variërend van manegehouders, dierenartsen maar ook de burgemeester – een aantal lessen overnamen van de ‘gewone’ docenten. 

Vlammetje 

De belangrijkste reden voor Lentiz om ondernemers voor de klas te zetten? Adri twijfelt geen moment: ‘Een aantrekkelijke opleiding zijn voor studenten.’  De gastdocenten - afgelopen schooljaar waren dat er twaalf - dragen daarvoor hun kennis van actuele ontwikkelingen in de sector over. Maar dat is niet voldoende, erkent de directeur. Contact weten te leggen met de studenten, het vlammetje aanwakkeren, hun taal spreken, gestructureerd kunnen werken, allemaal eisen die het Maaslandcollege stelt aan potentiële gastdocenten. De les die ze leerde uit de voorgaande jaren, is dat de vraag aan de gastdocent scherp geformuleerd moet zijn. En dat is de taak van de ‘gewone’ docent, die zijn vervanger aanstuurt. De gastlessen maken meestal onderdeel uit van de reguliere lessen. ‘De gastdocent wordt voor een specifiek thema ingevlogen’, zo formuleert Adri het, ‘voor een serie van vier of vijf lessen.’  

 

Mankracht

Iemand die inmiddels net zo veel ervaring heeft met het fenomeen gastdocenten als het Maaslandcollege zelf, is de burgemeester van Midden-Delfland. Hij verzorgt jaarlijks een aantal lessen over het verstrekken van vergunningen door de gemeente. Wat is het beleid op dat moment? Welke vergunningen moet je aanvragen als je een evenement gaat organiseren? De studenten kunnen de opgedane kennis meteen gebruiken in praktijkopdrachten, licht Adri toe. Bijvoorbeeld bij het organiseren van een Halloween-feest voor Hoeve Bouwlust, een gemengd agrarisch bedrijf uit Maasland. Zo vindt er uitruil plaats van mankracht: enthousiaste studenten voor het bedrijf versus ondernemers met kennis van zaken voor de school. En de bedrijven die gastdocenten leveren, fungeren vaak als stagebedrijf. ‘Gespitst zijn op samenwerking’, noemt Adri dat. ‘We zijn tenslotte een beroepsopleiding.’ 

Pompoenen

Elke opleiding bij Lentiz heeft zijn vaktechnische commissie, en de bijbehorende contacten met bedrijven in die sector. Op deze manier signaleert de commissie waar het regionale bedrijfsleven behoefte aan heeft. ‘Hier wordt de kiem gelegd voor het netwerk waar we uit kunnen putten’, licht Adri toe. Vooral de mbo-opleidingen Paardenhouderij en Paraveterinair-dierenartsassistent zetten regelmatig gastdocenten voor de klas. De directeur verklaart dit als volgt: ‘Neem nou een Loonwerk-docent, die heeft vaak zelf een bedrijf en kan uit eigen ervaring spreken.’ Hij vergeet bijna te vermelden dat er ook op het vmbo uitruil plaatsvindt. Ditmaal in de vorm van pompoenen, die restaurants uit de regio geleverd krijgen. Vmbo-leerlingen kweken ze tijdens hun praktijklessen Verwerking agrarische producten (VAP). In ruil daarvoor komt de chef-kok naar school. 

Interessante links:

- Hoeve Bouwlust

- De Karperhoeve